Σελίδες
- Αρχική σελίδα
- Ο Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος
- π. Γερβάσιος Παρασκευόπουλος
- π. Στέφανος Αναγνωστόπουλος
- Μηνύματα Ζωής
- Πατέρων Πνοή...
- Η Φωτογραφία της... ημέρας
- Φωτογραφίες
- WebTV
- Αφιερώματα
- Κατασκηνώσεις
- Εκδηλώσεις
- Πατριωτική Μνήμη
- Απλά και ωφέλιμα...
- Θέματα Υγείας
- Διαδικτυακές Εκπομπές
- Ώρα για Γέλιο...
- Κατηχητικά
- Σύγχρονοι Γέροντες
- Χριστόδουλος
- Βιβλιοπαρουσιάσεις
- Η Ορθοδοξία ανά τον κόσμο
- Ομιλίες
- Άγιον Όρος
- Οι φωτογραφίες μας
- Οι ταινίες μας
- Ποιοι είμαστε
- Χρήσιμες συνδέσεις
- Επικοινωνία
Κυριακή, 31 Οκτωβρίου 2010
Σάββατο, 30 Οκτωβρίου 2010
Παρασκευή, 29 Οκτωβρίου 2010
" Μνημόσυνο Ιπποκράτη... "
Ιερό Ναό Αγ. Βαρβάρας Πατρών
θα τελεσθεί το μνημόσυνο του Ιπποκράτη...
Έναρξις Όρθρου: 7:00 π.μ.
Και όταν το καταφέραμε η σκληρή πραγματικότητα μας επιβεβαιώσε του λόγου το αληθές... Ναι ο δικός μας Ιπποκράτης εκοιμήθη. Τι όμορφα και παρηγορητικά το εκφράζει η Εκκλησία! Εκοιμήθη, πηγαίνοντας τώρα πια να συναντήσει Αυτόν που τόσο αγάπησε και πόθησε!
Εκοιμήθη, οδεύοντας σε μιαν άλλη ζωή, σε μια παραδεισένια κατάσταση, σε μια ουράνια χαρά. Πως να διαγράψουμε από το νου μας, πως να μπορέσουμε να λησμονήσουμε την γεμάτη ζωντάνια παρουσία του στο κατηχητικό μας! Την χαρά που γέμιζε την καρδιά του ερχόμενος να ακούσει τον λόγο του Θεού, στολίζοντας την ζωή του με σταλαγματιές θεϊκής χάριτος. Τον πόθο του και την αγάπη του για την Εκκλησία, την επιθυμία του να παραμείνει αγνός στο σώμα και στην ψυχή! Τι ωραίος Νέος! Πράγματι μας προβλημάτιζε η παρουσία του. Πολλές φορές μας ήλεγχε κιόλας... Και να ήρθε η στιγμή που ο Γλυκύτατος Ιησούς, του έδειξε την Αγάπη του... Μια ασθένεια τον επισκέφθηκε. Ανίατη την ονομάζουν. Δύσκολη στη πορεία της. Πονεμένη στην έκβασή της. Σκεφτήκαμε: Μάλλον ο Θεός τον αγάπησε πολύ και θέλησε να τον πάρει κοντά Του.
Υποθέσαμε πως: Τώρα πια με την ασθένεια αυτή, γέμισε ο παράδεισος όπως έλεγε ο π. Παΐσιος. Παρηγορηθήκαμε στην ιδέα πως: Ένα άνθρωπο χάσαμε από αυτή τη γη. Όμως ο ουρανός κέρδισε έναν Άγγελο. Και εμείς οι δικοί του άνθρωποι αποκτήσαμε έναν πρεσβευτή ενώπιον του Θεού. Αυτό μας έδωσε ελπίδα. Μας έκανε να πιστέψουμε πως η ζωή δεν τελειώνει εδώ.
Ο χωρισμός προσωρινός. Η λύπη δικαιολογήμενη. Η καρδιά όμως μόνο ένα μπορεί να επιβεβαιώση: Ο δικός μας Ιπποκράτης δεν χάθηκε! Ο δικός σας Ιπποκράτης δεν έφυγε! Ζει και περιμένει και αυτός να ακούσει το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως ότι: Χριστός Ανέστη!! Αιωνία σου μνήμη!!!
Οι φίλοι σου από τις Νεανικές Ομάδες της Αναπλαστικής Σχολής Πατρών
" ΕΝΑΡΕΤΗ ΥΠΟΜΟΝΗ ΕΙΝΑΙ..."
Αμήν !!!!!!
Πέμπτη, 28 Οκτωβρίου 2010
Τo ΟΧΙ μέσα ἀπo τo περιοδικό Time!
4-11-1940: Land of Invasion
Τὸ πρῶτο τεῦχος τοῦ «Time» μετὰ τὴν ἰταλικὴ ἐπίθεσι, μὲ τὸν Βασιλέα Γεώργιο Β' στὸ ἐξώφυλλο. Ἄρθρο ποὺ ξενίζει τὸν σημερινὸ ἀναγνώστη. Τὸ μεγαλύτερο μέρος τοῦ ἄρθρου ἀναλίσκεται σὲ ἀμφιλεγόμενα κουτσομπολιὰ γιὰ τὴν βασιλικὴ αὐλὴ (σὲ ἐπόμενο τεῦχος δημοσιεύεται ἐπιστολὴ διαμαρτυρίας ὁμογενοῦς ἀναγνώστου) καὶ λανθασμένες ἐκτιμήσεις γιὰ τὴν ἐξωτερικὴ πολιτικὴ τῆς Ἑλλάδος καὶ τὸ φρόνημα ἡγεσίας καὶ λαοῦ. Ὁ τίτλος, «χώρα εἰσβολῆς»· οὔτε σκέψις γιὰ ἀπόκρουσι τῆς ἐπιθέσεως.
Φθάνουν οἱ εἰδήσεις γιὰ τὴν σθεναρὴ ἑλληνικὴ ἀντίστασι! Ἐν τούτοις, ἀπίστευτο μοιάζει ἀκόμη γιὰ τὴν παγκόσμια κοινότητα τὸ ὅτι οἱ Ἕλληνες μποροῦν νὰ ἀντέξουν. «Παρὰ τὸ σθένος τῶν γενναίων Ἑλλήνων, οἱ Ἰταλοὶ τὰ καταφέρνουν καλά», καταλήγει τὸ ἄρθρο, καὶ ἕνας ὁμογενής μας στέλνει ἐπιστολὴ διαμαρτυρίας, κατηγορώντας τὸ περιοδικὸ γιὰ ἡττοπάθεια!
Ὀ ἀχὸς τῆς νίκης τῶν ἑλληνικῶν ὅπλων φθάνει πλέον στὰ πέρατα τοῦ κόσμου. Οἱ Ἕλληνες ἀρχίζουν νὰ ἀναφέρονται ὡς ἀπόγονοι τῶν ἀρχαίων ἡρώων: «The war was being fought, and its first phase was now won, straight out of antique textbooks.»
Ἀπελευθέρωσις τῆς Κορυτσᾶς!
Ἡ ὁμογένεια τῶν Η.Π.Α. κινητοποιεῖται καὶ προσφέρει ὅ,τι μπορεῖ στὸν Ἀγῶνα.
Ὁ κόσμος ὅλος ἐκφράζει πιὰ τὸν ἀνυπόκριτο θαυμασμό του γιὰ τὴν Ἑλλάδα. Τὸ τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ εἶναι ἀφιερωμένο στὶς μεγάλες ἐκπλήξεις, μέχρι τότε, τοῦ πολέμου· καὶ μεγαλύτερη ὅλων, γράφει, ἡ νίκη τῶν Ἑλλήνων. Στὸ ἐξώφυλλο ὁ Ἀρχιστράτηγος τῆς Νίκης, Ἀλέξανδρος Παπάγος.
Ἐξαιρετικὸ ἄρθρο γιὰ τὸν «ἄνδρα τῆς χρονιᾶς» Ουίνστων Τσώρτσιλ. «Μεταξὺ τῶν ὑπολοίπων Εὐρωπαίων ποὺ σημάδευσαν τὸ 1940», ἐπισημαίνει τὸ περιοδικό, «ἦταν ὁ μικρόσωμος Στρατηγὸς Ἰωάννης Μεταξᾶς, Πρωθυπουργὸς τῶν Ἑλλήνων, ὁ ὁποῖος γελοιοποίησε τὸν Μπενίτο Μουσσολίνι.»
Ἔκθεσις δεκαοκτώ ἔργων τοῦ Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, τοῦ «μεγαλυτέρου Ἕλληνος ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα» στὴν Νέα Ὑόρκη. Τὰ ἔσοδα διατίθενται γιὰ τὴν ἐνίσχυσι τοῦ γενναίου Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ.
Ἐπικήδειος γιὰ τὸν Ἰωάννη Μεταξᾶ.
Διαψεύδονται οἱ ἰταλικὲς προσδοκίες ὅτι ὁ θάνατος τοῦ Μεταξᾶ θὰ λυγίσῃ τοὺς Ἕλληνες.
Ἡ Ἑλλὰς εἶναι ἀποφασισμένη νὰ ἀντισταθῇ στοὺς Γερμανούς, ἀκόμη καὶ χωρὶς τὴν βοήθεια τῆς «ἐπιτήδειας οὐδέτερης» Τουρκίας.
Ἡ Μάχη τῶν Ὀχυρῶν τῆς Γραμμῆς Μεταξᾶ.
Ὁ πρωθυπουργὸς Ἀλέξανδρος Κορυζῆς σφραγίζει μὲ αὐτοκτονία τιμῆς τὸ ὕστατο ΟΧΙ τῶν Ἑλλήνων. Τὸ σκότος τῆς κατοχῆς ἀρχίζει...
http://pheidias.antibaro.gr/
" To μεγάλο " ΟΧΙ "...
Τετάρτη, 27 Οκτωβρίου 2010
Kλείδωσέ τα, δεσποινίς. Eξιστορεί μια οικοδιδασκάλισσα
O άντρας μου ήτανε τότε στη φυλακή. Τον πήρανε απ’ το σπίτι μας νύχτα. Έτρεχα κι εγώ κι οι αδελφές μου μέρες να μάθουμε πού τον πήγανε. Kάναμε μήνες να τον ξαναδούμε.
Eίχε αρχίσει κι η πείνα. Όλος ο κόσμος πουλούσε ότι είχε στη μαύρη αγορά. Για μιας εβδομάδας ψωμί, για μιας μέρας φαγητό έδινε ρούχα, έπιπλα, κα. Πουληθήκανε και σπίτια χιλιάδες και πολλοί κλέβανε. O αδελφός μου πούλησε κρυφά όσα βιβλία είχαμε στην αποθήκη, ούτε είδηση πήραμε, για λίγο ψωμί.
Δυο φίλες μού είπανε πως ένας εργοστασιάρχης πολύ πλούσιος, ζητούσε μια κοπέλα ως νταντά για τα δυο του παιδιά. Mε στείλανε στο σπίτι της αδελφής του πρώτα για να με δει και να πει αν κάνω για τη δουλειά. Συμφωνήσαμε και με στείλανε αμέσως στο σπίτι με τ’ αμάξι τους. Tα παιδιά ήταν 8 και 4 χρονώ. Πρωί πρωί την άλλη μέρα είδα το γάλα που φορτώσανε σε κάρα, κάτι βαρέλια ψηλά, τα φορτώσανε για τους Γερμανούς. Eίδα και το βούτυρο μπάλες μπάλες σαν του ποδοσφαίρου, το πουλούσανε χώρια.
Eμείς πίναμε από μισό μπουκάλι γάλα. Πηγαίναμε πολλές φορές στο στάβλο, όπου ο υπεύθυνος εκεί άρμεγε κάποια ζώα ειδικά για μας. Tο πίναμε ζεστό. Kάθε άλλο φαγώσιμο ήταν κλειδωμένο σε ένα υπόγειο. Mου εμπιστεύτηκε ο κύριος εμένα τα κλειδιά για λίγον καιρό. Mέσα υπήρχαν φαγώσιμα εκλεκτά και άφθονα. Συχνά τρώγανε πάστες και γλυκά ο πατέρας και τα παιδιά, εμένα όμως δεν μου έδιναν τίποτα. Mου έδινε ό,τι έμενε στην πιατέλα κι έλεγε: «Kλείδωσέ τα, δεσποινίς». Kαι τα κλείδωνα, χωρίς να τα φάω.
Kαμιά φορά βρίσκανε τρόπο επισκέπτες, συγγενείς και φίλοι, και ανοίγανε την κλειδαριά, και τρώγανε κρυφά. Άλλες φορές αν είχε καλεσμένους και τους σέρβιραν κανένα ολόκληρο μοσχάρι ψητό, έβλεπες να τρώνε λαίμαργα, να μη σταματούνε, αναστενάζανε, φουσκώνανε. Mου έτυχε να με πάρουνε τα δάκρυα, θυμούμουνα τους δικούς μου, δεν κατέβαινε μπουκιά και μου είπε ύστερα ο κύριος θυμωμένος «μήπως καλύτερα να τρώω χώρια…»
Ό,τι μπορούσα κι εγώ έκρυβα για την οικογένεια μου. O πατέρας μου αρρώστησε πρώτος. Tον είχα δεί ένα βράδυ που είχα κατέβει κι έψαχνε σ’ ένα σωρό σκουπίδια στη γωνιά του δρόμου, δεν το ξεχνώ αυτό το γεγονός. Όταν πια είχε αρρωστήσει βαριά, τον πήγαμε σε νοσοκομείο αλλά δεν ήθελε και δέχτηκε με πολλά παρακάλια. Kατέβαινα μια δυο φορές την εβδομάδα, στα κλεφτά, για να τον δω στο νοσοκομείο το οποίο απείχε 3 ώρες δρόμο με τα πόδια. Μια καλή μαγείρισσα μου φύλαγε τα παιδιά την ώρα του μεσημεριανού ύπνου. Του πήγαινα και φαγητό, εκείνος το περίμενε πώς και πώς. Ό,τι έβαζα μπροστά του το καταβρόχθιζε. Μια φορά είχα να πάω μια βδομάδα, και όταν πήγα στη στιγμή κατάπιε ό,τι του πήγα, ντολμάδες και σιτάρι βρασμένο και λίγο ψωμί κι ένα τσαμπί σταφύλι. Mου είπε: «Σ’ ευχαριστώ, μα δεν έχω πολύ ζωή ακόμα». Kαι την άλλη νύχτα πέθανε. Mε ειδοποιήσανε, κατέβηκα, και του κάναμε την κηδεία. Tην άλλη μέρα μού έκανε ο κύριος παρατήρηση ότι δεν του είπα τίποτα. «Tι να σας πω…», του είπα… Mου έδινε από τότε για την οικογένειά μου 2-3 κιλά γάλα την εβδομάδα. H μητέρα μου σώθηκε και μερικοί μας γειτόνοι. Tον άντρα μου τον είχανε στείλει σε ένα στρατόπεδο στη Λάρισα, οπότε ήταν πολύ δύσκολη η επικοινωνία μας.
" H Bάπτιση και το ποτάμι... "
" Γέροντας Φιλόθεος Ζερβάκος... "
Γέροντας Φιλόθεος Ζερβάκος
(1884-1980)
Ο γέροντας Φιλόθεος Ζερβάκος, κατά κόσμον Κωνσταντίνος, γεννήθηκε στους Μολάους της Λακωνίας το έτος 1884. Οι γονείς ήταν άνθρωποι πιστοί στο Θεό και ενάρετοι. Από την παιδική του ηλικία φάνηκε μια έμφυτη κλίση του προς την Εκκλησία και ένας ιερός ζήλος τον διακατείχε. Εκκλησιαζόταν τακτικά, προσευχόταν κατά μόνας και μελετούσε τα ιερά κείμενα. Την Αγία Γραφή, τους βίους των αγίων και άλλα ψυχωφελή βιβλία, τα οποία επίμονα αναζητούσε. Όσο μεγάλωνε στην ηλικίααυξανόταν και ο πόθος του να αφιερωθεί ολοκληρωτικά στον Θεό. Επειδή αγαπούσε τα γράμματα, όταν τελείωσε το δημοτικό σχολείο, οι γονείς του τον έστειλαν στο Διδασκαλείο. Μετά την περάτωση των σπουδών του, διορίσθηκε διδάσκαλος στα δεκαπτεά του χρόνια. Όμως ο νεαρός Κωνσταντίνος είχε άλλες επιθυμίες. Μέσα του δυνάμωνε ο πόθος για την αναχώρηση. Λαχταρούσε να μιμηθεί τη ζωή των Αγγέλων, όσο γινόταν πιο σύντομα. Σε κάθε του απόφαση έπρεπε να είχε τη σύμφωνη γνώμη του πνευματικού του. Κάνοντας υπακοή υπηρέτησε πρώτα στον στρατό ως υπαξιωματικός. Είχε τη μεγάλη ευλογία να βρεθεί κοντά στον Άγιο Νικόλαο τον Πλανά. Στον Ναό του προφήτου Ελισσαίου πήρε μέρος σε πολλές αγρυπνίες. Έψαλλε με τους πιστούς χριστιανούς και φημισμένους λογοτέχνες Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη και Αλέξανδρο Μωραϊτίδη. Όταν τελείωσε η υπηρεσία του στον επίγειο Βασιλέα, ήταν πια ελεύθερος να υπηρετήσει τον Επουράνιο.
Η απόφασή του να γίνει μοναχός ήταν πλέον αμετάκλητη. Ο Θεός έφερε τα βήματά του κοντά στον Άγιο Νεκτάριο. Άνοιξε την καρδιά του στον σοφό και διακριτικό ιεράρχη. Όπως ήταν φυσικό, ο Άγιος χάρηκε για την απόφασή του. Τον συμβούλεψε μάλιστα να αφιερωθεί στην ξακουστή Μονή Λογγοβάρδας. Ο Κωνσταντίνος φανέρωσε την έντονη επιθυμία του να μονάσει στο Άγιον Όρος. Ο Άγιος Νεκτάριος δεν του έκλεισε τον δρόμο. Τον προειδοποιήσε όμως ότι, όπου και να πάει θα καταλήξει στη Λογγοβάρδα. Προσπάθησε να πάει στο Άγιον Όρος αλλά ανυπέρβλητα εμπόδια τον απέτρεψαν και έτσι τα βήματά οδηγήθηκαν στη Πάρο. Το έτος 1907 εκάρη μοναχός ονομασθείς Φιλόθεος και εν συνεχεία χειροτονείθηκε Διάκονος. Το 1912 χειροτονείθηκε πρεσβύτερος-Αρχιμανδρίτης-Πνευματικός. Το 1930 γίνεται ηγούμενος της μονής της μετανοίας του συνεχίζοντας την παράδοση των κολλυβάδων, ζώντας ασκητικά και αγωνιστικά.
Το 1939 ίδρυσε στην Πάρο το Γυναικείο ησυχαστήριο της Παναγίας των θαψανών όπου εγκαταβίωσε τα τελευταία χρόνια της ζωής μέχρι την οσιακή κοιμησή του στις 8 Μαΐου 1980.
Τρίτη, 26 Οκτωβρίου 2010
Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου 2010
Κυριακή, 24 Οκτωβρίου 2010
Σάββατο, 23 Οκτωβρίου 2010
Παρασκευή, 22 Οκτωβρίου 2010
Ένα καταπληκτικό κείμενο για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου
Πέμπτη, 21 Οκτωβρίου 2010
" Έλα να δεις τον Θεό... "
(via)
Τετάρτη, 20 Οκτωβρίου 2010
" H Φωτογραφία της Ημέρας..."
" Είναι μαγκιά..."
Τρίτη, 19 Οκτωβρίου 2010
Δευτέρα, 18 Οκτωβρίου 2010
" Ώρα για Γέλιο... "
Η σύζυγος μπαίνει στην κουζίνα και βρίσκει τον άνδρα της να κυνηγάει μύγες.
"Τι κάνεις εκεί;" ρωτάει αυτή.
"Κυνηγάω μύγες" απαντάει αυτός.
"Σκότωσες καμία;" ρωτάει αυτή.
"Αμέ, 3 αρσενικές και 2 θηλυκές" απαντάει αυτός.
Έκπληκτη αυτή ρωτάει. "Πως ξεχωρίζεις τις αρσενικές από τις θηλυκές;!"
Και αυτός απαντάει, "οι 3 ήταν στη μπύρα και οι 2 ήταν στο τηλέφωνο..."
Κυριακή, 17 Οκτωβρίου 2010
" Ιερά Πανήγυρις Αγίας Ταβιθά... "
Σάββατο, 16 Οκτωβρίου 2010
" Ώρα για Γέλιο... "
Παρασκευή, 15 Οκτωβρίου 2010
Απόψεις Σαββόπουλου για την Ελληνική Γλώσσα
Τα ελληνικά είναι τραγούδι.
Πρέπει να σας πω ότι δεν ήμουν πάντοτε υπέρ των τόνων.
Τούς θεωρούσα διακοσμητικά στολίδια, κατάλοιπα άλλων εποχών, που δεν χρειάζονται πια. Και καθώς δεν ήμουν ποτέ καλός στην ορθογραφία, το μονοτονικό με διευκόλυνε
Βέβαια, η γλώσσα χωρίς τόνους φάνταζε στα μάτια μου σαν σεληνιακό τοπίο, αλλά νόμιζα ότι αυτό ήταν μια προσωπική μου εντύπωση, θέμα συνήθειας. Ώσπου συνέβη το εξής:
Είχα βρεθεί για ένα διάστημα ν’ ακούω συστηματικά, καινούργια ανέκδοτα τραγούδια, επωνύμων και ανωνύμων, για λογαριασμό τής δισκογραφικής εταιρείας “ Λύρα”, προκειμένου αυτή να τα ηχογραφήσει ή να τα επιστρέψει στους συνθέτες.
Είναι δύσκολο ν’ απορρίπτεις και ακόμα δυσκολότερο να εξηγείς το γιατί. Όταν βέβαια το τραγούδι είναι τετριμμένο ή άτεχνο, η εξήγηση είναι εύκολη. Μού συνέβη όμως να δω τραγούδια όπου οι στίχοι δεν ήταν άσχημοι και η μουσική δεν ήταν τυχαία, επιπλέον ταίριαζε θεματικά και με τους στίχους. Κι όμως, το τραγούδι συνολικά δεν “ κύλαγε” όπως λέμε( οπότε το επιστρέφαμε στον ενδιαφερόμενο με διάφορες ασάφειες και υπεκφυγές.
Το πράγμα με απασχόλησε. Έφερνα στο μυαλό μου μεγάλες ωραίες επιτυχίες, παλιά τραγούδια (…) και τα συνέκρινα μ’ αυτά που απέρριπτα, ώσπου μετά από μήνες διεπίστωσα κάτι πολύ απλό: Όταν μια μουσική μετατρέπει συστηματικά τις μακρές συλλαβές σε βραχείες ή όταν ανεβάζει την φωνή εκεί όπου υπάρχει απλώς μια περισπωμένη, ενώ την κατεβάζει συστηματικά εκεί που υπάρχει ψιλή οξεία, όταν δηλαδή η μουσική κινείται αντίθετα -προσέξτε, αντίθετα όχι στο ρυθμό τού ποιήματος, αλλά αντίθετα στις αναλογίες τονισμού και αντίθετα στην ορθογραφία του- τότε όσο έξυπνη και να ‘ναι, κάνει το τραγούδι δυσκίνητο και ασθματικό.
Στα πετυχημένα τραγούδια δεν συμβαίνει αυτό. Βέβαια, όταν γράφει κανείς πάνω σ’ ένα ρυθμό ή σ’ ένα μουσικό δρόμο, πρέπει να ακολουθήσει τα καλούπια τους, οπότε θα υπάρχουν σημεία όπου αυτή η πείρα που περιέγραψα, δεν τηρείται.
Αυτό όμως θα συμβεί μόνον όταν δεν γίνεται αλλιώς. Και πάντα η βιασμένη λέξη θα τοποθετείται έτσι ώστε να προηγούνται και να έπονται επιτυχείς στιγμές, ώστε να μειώνεται η εντύπωση τής ατασθαλίας, η οποία έτσι συνδυασμένη ωφελεί, διότι το τραγούδι αλλιώς θα ήταν μηχανικό. Κάτι τέτοιο δεν το είχα προσέξει. Και ήταν η πρώτη φορά που αισθάνθηκα ότι οι τόνοι και τα πνεύματα ίσως να μην ήταν διακοσμήσεις, ίσως να είχαν λόγο.(…)
Μέσα στο στούντιο είχα και δύο εκπλήξεις. Να η πρώτη: Προσπαθώντας να ακούσω την διαφορά οξείας και περισπωμένης, διάβασα την φράση: “ Λυγά πάντα η γυναίκα”. Το “ πάντα” ακούγεται ψηλότερα από το “ λυγά” που παίρνει περισπωμένη. “ Λυγά πάντα η γυναίκα’ ακούγεται όμως περιέργως ψηλότερα κι από το “ γυναίκα”, που όμως παίρνει οξεία. Γιατί άραγε; Τηλεφώνησα σ’ έναν φίλο και έμαθα ότι η “ γυναίκα” οφείλει να παίρνει περισπωμένη, διότι είναι τής τρίτης κλίσεως, η οποία όμως καταργήθηκε, γι’ αυτό πήρε οξεία η “ γυναίκα”.
Να λοιπόν, που από άλλο σημείο ορμώμενος, αναγκάστηκα να συμφωνήσω ότι κακώς καταργήθηκε η τρίτη κλίση αφού στην φωνή μας εξακολουθεί να υπάρχει “ Λυγά πάντα η γυναίκα” λοιπόν και παίρνει και περισπωμένη. Η δεύτερη έκπληξη: Έδωσα σ’ έναν ανύποπτο νέο, που παρευρισκόταν στο στούντιο, να διαβάσει λίγες φράσεις. Εκεί μέσα είχα βάλει σκοπίμως την ίδια λέξη ως επίθετο και ως επίρρημα, διότι είχα πάντα την περιέργεια να διαπιστώσω αν προφέρουμε διαφορετικά το ωμέγα από το όμικρον. Ακούστε τις φράσεις:
Είν’ ακριβός αυτός ο αναπτήρας. Ας μην είν’ ωραίος, έχει την αξία του. Ναι, ακριβώς αυτό ήθελα να πω”. Ακουστικώς δεν παρατήρησα διαφορά. Έκοψα τις δύο λέξεις και τις κόλλησα την μία κατόπιν της άλλης. Ακούστε το!
“ Ακριβός… ακριβώς”.
Ελάχιστη διαφορά στο αυτί’ ο ηχολήπτης μόνον επέμενε ότι το δεύτερο είναι κάπως πιο φαρδύ. Ας το ξανακούσουμε:
“ Ακριβός… ακριβώς”.
Ασήμαντη διαφορά. Συνδέσαμε τότε τον παλμογράφο. Να το διάγραμμα του επιθέτου ακριβός, όπως προέκυψε, και να το πολύ πλουσιότερο τού επιρρήματος. Δεν είναι καταπληκτικό;
Όταν το είδα, τα μηχανήματα του στούντιο μού φάνηκαν σαν όργανα του παραμυθιού. Ο παλμογράφος μού φάνηκε σαν μια σκαπάνη που, κάτω από το έδαφος της καθημερινής ομιλίας, ανακαλύπτει αυτό που δεν έπαψε ποτέ να υπάρχει, έστω μέσα σε χειμερία νάρκη, αυτό που συνειδητοποίησαν και προσπάθησαν να μνημειώσουν οι Αλεξανδρινοί δύο χιλιάδες χρόνια πριν.
Τίποτε δεν χάθηκε.
Όλα υπάρχουν.
Αρκεί να προσέξουμε αυτό το τραγούδι της καθημερινής ομιλίας που πηγαινοέρχεται συνεχώς ανάμεσά μας. Ακούστε πώς ηχούν οι τονισμοί. Ακούστε τα μακρά. Ακούστε την λαϊκή τραγουδίστρια πώς αποδίδει το ωμέγα ή την ψιλή οξεία (…).
Τέλος, ακούστε την θεία φωνή του Ανδρέα Εμπειρίκου, την παράξενη απαγγελία που κυνηγά την λάμψη της οξείας, τον πλούτο της διφθόγγου, τους τόνους και την ορθογραφία, σαν μουσικά σύμβολα μιάς φωνής που προϋπάρχει αδιάκοπα και οδηγεί το ποίημα.(…)
Δεν περιφρόνησα καμία άποψη και δεν κολάκευσα καμιά. Προσπάθησα να πω τρείς φορές τρείς αλήθειες.
Πρώτον: Τα ελληνικά είναι τραγούδι. Κανείς δεν σκέφτηκε ποτέ να απλοποιήσει ένα τραγούδι ή να το δει πρακτικά. Γιατί να δούμε λοιπόν τα ελληνικά, πρακτικά;
Δεύτερον: Όποιος σταθεί αλαζονικά απέναντι στα ρεφρέν που τον ψυχαγώγησαν διά βίου, στρέφεται εναντίον της προσωπικής του ιστορίας και πίστης. Τα ίδια μπορεί να πάθει ένας λαός με την γλώσσα. Ιδίως αν η γλώσσα του είναι τα ελληνικά.
Τρίτον: Τα ελληνικά ως τραγούδι είναι ανυπόφορα δύσκολα. Κανείς δεν τα βγάζει πέρα με τα ελληνικά. Απέναντι στα ελληνικά θα είμαστε πάντα φάλτσοι και αγράμματοι. Αλλά τί να γίνει; Σημασία έχει η συνείδηση ότι τα μιλάμε, όχι για να γίνουμε δεξιοτέχνες, αλλά για να γίνουμε άνθρωποι.
Ευχαριστώ.
Πηγή: http://goladas.blogspot.com/2010/10/blog-post_3326.html
" Η Αγάπη δεν έχει όρια... "
Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου 2010
Οι 5 αγαπημένοι αμανέδες της Μικράς Ασίας
Στον μουσικό χώρο υπήρχε πλήθος ατόμων με μεγάλη θεωριτική και πρακτική κατάρτιση, οι οποίοι και ήρθαν στην Ελλάδα με την καταστροφή του 1922, και επηρέασαν πάρα πολύ το μουσικό γίγνεσθαι του τόπου.
Οι Μικρασιάτες λοιπόν αγαπούσαν την μουσική, στα διάφορα είδη της. Όσον αφορά όμως τους αμανέδες, ξεχώριζαν 5 οι οποίοι ήταν πολυτραγουδισμένοι αλλά έχουν περάσει και στην δισκογραφία σε διάφορες εκτελέσεις και παραλλαγές. Όλοι τους ανήκουν στον τομέα της ανώνυμης δημιουργίας :
1) Μπουρνοβαλιός μανές. Η παρούσα εκτέλεση αποτελεί μια παραλλαγή ηχογραφημένη από τον Γιώργο Κατσαρό στην Αμερική το 1928 :
http://www.youtube.com/watch?v=vxYdEIfxxS8
2) Τζιβαέρι μανές. Τραγουδά ο Αντώνης Νταλγκάς, 1931 :
http://www.youtube.com/watch?v=DalVvPoZAyM
3) Σμυρνέϊκο μινόρε. Τραγουδά η Μαρίκα Παπαγκίκα, 1919 :
http://www.youtube.com/watch?v=Ux_whsihlM0
4) Γαλατά ή Ανταμαμάν μανές. Τραγουδά η Ρίτα Αμπάτζη, 1932 :
http://www.youtube.com/watch?v=P67rUiC9WnY&feature=related
5) Ταμπαχανιώτικος μανές. Τραγουδά ο Κώστας Νούρος :
http://www.youtube.com/watch?v=QfBB2BcSjZ8&feature=related